Sunday, March 9, 2008

Murtad: Kamariah dipenjara 2 tahun

KUALA TERENGGANU 3 Mac - Bekas ustazah yang juga pengikut ajaran sesat Ayah Pin, Kamariah Ali, 57, dihukum penjara dua tahun oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini setelah didapati bersalah atas tuduhan murtad.

Hakim Syarie Mohamad Abdullah mengarahkan Kamariah menjalani hukuman tersebut berkuatkuasa hari ini di Penjara Pengkalan Chepa, Kelantan.

Kamariah yang memakai baju labuh berwarna hijau dan bertudung putih kelihatan bersahaja ketika hakim membacakan keputusan tersebut selepas mahkamah mendapatinya bersalah pada 17 Februari lalu.

Dalam penghakiman, Mohamad berkata, beliau membuat keputusan tersebut kerana masih ragu-ragu berhubung keinsafan Kamariah walaupun selepas diberi peluang untuk membuktikan keinsafannya dalam tempoh penangguhan hukuman dari 17 Februari hingga hari ini.

''Saya menyediakan dua versi hukuman ke atas Kamariah yang bergantung kepada keinsafan yang ditunjukkan. Bagaimanapun sehingga sekarang saya masih ragu-ragu dengan keikhlasannya dalam menunjukkan bahawa tertuduh sudah insaf.

''Ini kerana Kamariah tidak menjawab salam ketika saya masuk ke kamar bicara hari ini selain keterangan yang diberikannya sepanjang perbicaraan," katanya.

Mohamad turut berkata, ia juga bukan kesalahan pertama Kamariah berhubung tuduhan melibatkan akidah kerana tertuduh pernah disabitkan kesalahan yang sama di Mahkamah Rendah Syariah di Kelantan pada 1992.

''Keputusan yang dibuat juga melibatkan kepentingan awam dan bukan kepentingan individu. Ini merupakan perkara yang perlu dipandang sensitif dan ia menjadi lebih sensitif apabila melibatkan kaum dan agama," katanya.

Dalam pada itu, Mohamad menetapkan 6 Mac ini untuk mendengar permohonan menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan berkenaan dikemukakan oleh pihak pembela yang diwakili peguam syarie Saadiah Din.

Pada 17 Februari lalu, Kamariah didapati bersalah di atas tuduhan mengaku keluar Islam di bawah Seksyen 7 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001.

Sepanjang perbicaraan berlangsung, pihak pendakwa yang diwakili Ketua Pendakwa Syarie Terengganu, Mustafar Hamzah memanggil empat saksi manakala pihak pembela menggunakan dokumen keterangan.

Sumber: Utusan Malaysia 04/03/08

Ulasan:

Sah! Malaysia adalah negara sekular!!! Masya Allah! Orang yang dah terang-terang mengaku murtad dan tidak mahu bertaubat hanya dijatuhkan hukuman dua tahun penjara. Adakah ini hukuman yang datang dari Allah SWT atau akal manusia semata-mata. Al Quran mana dan sunnah nabi mana yang Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu jadikan rujukan untuk menjatuhkan hukuman tersebut? Apakah Hakim Mohamad Abdullah yang menjatuhkan hukuman itu tidak merasakan berdosa dengan hukuman yang dijatuhkannya kepada si murtad laknatullalh si Kamariah itu? Apakah pihak pemerintah yang berkuasa pada hari merasa selamat, aman dan makmur dengan undang-undang yang telah diguna pakai itu? Nampaknya hati mereka tetap mati, mata mereka telah buta dan telinga mereka telah tersumbat. Apakah mereka sedar bahawa mereka telah membuat syariat baru? Apakah mereka ini sedar bahawa mereka telah terang-terangan merubah hukum Allah? Apakah ini salah satu ajaran Islam Hadhari?

Begitu jahilkah pemimpin, qadhi dan peguam yang ada untuk tidak mengetahui bahawa berdasarkan nas yang jelas, hukuman murtad itu adalah bunuh? Tidakkah mereka mendengar sabda Rasulullah saw

“Barang siapa yang menukar agama (Islam)nya maka bunuhlah dia” [HR Ibnu Abbas].

Wahai mereka yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dengan persoalan ini! Renungkanlah firman Allah SWT:

“Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya”. [TMQ an-Nisaa’(4):65]

“dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir”. [TMQ al-Maaidah(5):44].

“dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. [TMQ al-Maaidah(5):45].

“dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik”. [TMQ al-Maaidah(5):47].

“Dan tidaklah patut bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara, mereka memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata” [TMQ al-Ahzaab(33):36]

Inilah hukum yang terhasil dari sistem demokrasi, di mana hak membuat undang-undang terletak di tangan manusia. Mereka berani menentang dan mengubah hukum Allah SWT atas nama demokrasi! Dengan hukum kufur yang terlahir dari sistem demokrasi inilah si pendakwa dan yang terdakwa serta peguam belanya cuba menegakkan hujah dan alasan mereka masing-masing. Sedangkan pada hakikatnya mereka kesemuanya sedang bergelumang dengan maksiat dan menunggu azab dari Allah atas apa yang mereka lakukan. Alangkah beraninya mereka!!!

“Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik – derhaka”. [TMQ al-Hadiid (57):16]

0 comments: