Tuesday, February 19, 2008

Sistem politik Islam jawapan permasalahan negara

KUALA LUMPUR 17 Feb. - Sistem politik Islam dilihat penyelesai kepada pelbagai masalah rumit yang menggugat kestabilan kebanyakan negara-negara Islam hari ini.

Profesor Dr. Fu'ad Mohamed Al-Nadi dari Universiti Al-Azhar berkata, sehubungan itu, umat Islam perlu segera mempraktikkan sistem politik Islam seperti yang diwarisi pemerintahan cendekiawan Islam satu masa dahulu.

"Masalah yang melanda negara Islam sebenarnya, hanya dapat diselesaikan dengan mempraktikkan sistem politik Islam.

"Ia lengkap. Cendekiawan Islam dahulu sudah membuktikan politik Islam menjamin kestabilan dan keamanan negara mereka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Pengertian Sistem Politik Islam dan Keistimewaan Berbanding Sistem Politik Semasa' sempena Multaqa Sedunia Alumni Al-Azhar 2008 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini hari ini.

Dr. Fu'ad berkata, warisan dahulu yang merangkumi empat mazhab sebenarnya, menjadi rujukan utama dalam memastikan pemerintahan politik Islam sentiasa mantap.

"Rujukan kepada empat mazhab sudah membuktikan kecemerlangan pemerintahan Islam di Madinah. Ia jelas unik jika hendak dibandingkan dengan sistem politik lain," ujarnya.

Oleh itu, katanya, pemerintahan Islam tidak boleh disamakan dengan mana -mana sistem politik lain walaupun ia jelas memperjuangkan demokrasi.

"Jangan samakan dengan yang lain. Jangan namakannya sistem demokrasi, sosialis mahupun liberal.

"Landasannya Islam. Ia unik dan jauh lebih istimewa jika hendak dibandingkan dengan sistem kontemporari yang ada," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia 18/02/08

Ulasan:

Sayang sekali ucapan Profesor Dr. Fu'ad Mohamed Al-Nadi tidak disiarkan secara penuh. Namun, dari apa yang dilaporkan, nampaknya Dr. Fu’ad cuba menjelaskan bahawa umat Islam (secara keseluruhannya) memerlukan institusi politik yang tersendiri sebagaimana yang diamalkan oleh ulama salaf dan umat Islam mesti meninggalkan demokrasi yang bukannya berasal dari Islam. Institusi politik apakan lagi yang dimaksudkan jika bukan Daulah Khilafah?

Ya, itulah Daulah Khilafah. Sebuah badan politik (kiyan tanfizi) bagi umat Islam yang menerap, memelihara dan mengembangkan Islam ke seluruh dunia. Khilafah adalah kepimpinan umum bagi seluruh kaum Muslimin di dunia untuk menegakkan hukum-hukum syariat Islam dan mengembang dakwah Islam ke segenap penjuru dunia [An-Nabhani, Nizhamul Hukmi Fil Islam]

Ya, itulah Khilafah yang didambakan oleh umat Islam yang kini dijerut, dihimpit dan diperhinakan oleh sistem politik sekular yang ada. Umat Islam sudah lama terperangkap dalam suasana politik yang kotor lagi menghinakan dan satu-satunya jalan keluar dari permasalahan mereka adalah dengan adanya Daulah Khilafah yang akan menerapkan kitabullah dan sunnah RasulNya.

Ya, itulah Khilafah yang menjadi penyelesaian bagi setiap permasalahan umat Islam. Permasalahan utama umat ini adalah kerana tidak diterapnya Islam dalam kehidupan. Negara umat Islam terpecah-belah dan tercerai-berai, lemah dan semakin kecil. Hanya Khilafah yang pastinya akan menyatukan semula seluruh negara-negara umat Islam dan akan mengembalikan kekuatan mereka sebagaimana di zaman kegemilangan dahulu.

Ya, itulah Khilafah yang akan memakmurkan kembali ekonomi umat Islam, menamatkan hegemoni Barat dalam aspek politik dan perekonomian. Mengembalikan hak-hak umat dan segala kekayaan mereka sehingga setiap warganya akan menikmati kemewahan dan kerahmatan hidup di bawah naungan dan berkat syari'ah.

Ya, itulah Khilafah yang akan mengangkat sejarah hitam kebejatan sosial masyarakat hari ini. Pemeliharaan maruah, harta dan jiwa setiap warganya diletak sebagai sebahagian aktiviti politiknya iaitu dengan menerapkan keseluruhan hukum syari'ah. 'Uqubat Islam dinobat dan dilaksana sepenuhnya bagi tujuan memelihara maruah Islam serta umatnya.

Ya, itulah Khilafah yang akan menundukkan musuhnya dalam ketakutan dan kehinaan, menggetarkan dan menghancurkan Barat berserta ideologinya. Meninggikan darjat serta kemuliaan Islam dan umatnya.

Ya, inilah sepatutnya dilaungkan di tengah-tengah umat, para tokoh, cendekiawan dan para pemimpin kaum Muslimin kala ini. Tak perlu diselindungkan lagi namanya yang harum, yang telah membawa rahmat ke seluruh alam - KHILAFAH - adalah penyelesaian bagi segenap permasalahan yang wujud ketika ini. Ayuh tegakkan Khilafah dan tolak sistem demokrasi-kufur ciptaan Barat!

1 comments:

Anonymous said...

ada artikel bagus ttg sejarah kekhalifahan islam, di link ini,
http://islamexpose.blogspot.com/2008/01/mimpi-kekhalifahan-islam.html

enjoy ;)